Social sciences

Demandes d'accès aux données en 2024

  • Déterminants de l’implication paternelle et conséquences sur le développement des enfants, Estelle Herbaut, CNRS, Lyon

  • Les inégalités socio-économiques influencent-elles la décision des parents de vacciner leurs enfants ?, Yann Videau, Université Paris-Est Créteil

  • Pratiques parentales en termes d’éducation sentimentale et à la sexualité, apprentissage de l’intimité et rapport au corps chez les enfants, Gaëlle Larrieu, Ined, Paris

  • L’écart en maths entre filles et garçons : s’est-il maintenu et étendu en CM1 depuis son émergence au CP ?, Jean-Paul Fischer, Université de Lorraine

  • La chambre des enfants : vecteur de la séparation des sexes ou de la mixité ?, Agnès Pélage, Université Paris-Est Créteil

  • Participation aux tâches domestiques des enfants de 10 ans, Anne Solaz, Ined, Paris

  • Santé mentale des enfants selon la situation conjugale des parents, Xavier Thierry, Ined, Paris

  • Les inégalités culturelles et sociales dans la socialisation sportive précoce et les encouragements à la sociabilité, Éric Passavant, Université de Picardie Jules Verne

  • L’alimentation dans l’enfance : permanences et changements au gré des configurations familiales, Olivia Samuel, Université Paris Nanterre

  • Estime de soi, genre et handicap : analyse entre 5 et 7 ans", Mélissa Arneton, Ined, Paris

  • L'intersection des catégories sociales parentales et le bien-être des enfants et des parents au fil du temps dans la cohorte Elfe", Michelle Kelly-Irving, Inserm, Toulouse

Demandes d'accès aux données en 2023

  • La littératie en fin de CP : analyse de l'hétérogénéité des compétences et des dispositifs d’aide proposés aux enfants en difficulté, Hélène Labat, CY Cergy Paris Université

  • Genre et résultats scolaires, Hugo Peyre, CNRS, Paris

  • Étude de l'effet de la fréquentation d'une crèche sur les compétences à l'école primaire, Delphine Roy, École d’économie de Paris

  • Les formes familiales d’accumulation et de transmission du capital culturel, Philippe Coulangeon, CNRS/ Sciences Po Paris

  • Conditions d’emploi des parents et développement des enfants, Anne Solaz, Ined, Paris

  • C'est pô juste ! : la construction du sens de la justice (ou du sentiment de justice) chez les enfants", Kevin Diter, Université de Lille

  • Dormir en étant parent : la place du sommeil dans l'organisation des activités parentales et domestiques, Capucine Rauch, Ined, Paris

  • Savoir-chanter. Interroger la construction sociale des dispositions et des rapports au chant durant l'enfance, Claire Desmitt, Université Paris 8 Vincennes-Saint-Denis

  • Développement cognitif de l’enfant selon ses interactions avec sa famille (parents, fratrie), Florencia Barreto-Zarza, Inserm, Paris

  • Conditions socio-familiales et différences genrées dans l’acquisition de la propreté de 1 an à 3 ans et demi, Olivia Samuel, Université Paris Nanterre

Demandes d'accès aux données en 2022

  • Conflits conjugaux et situation scolaire des enfants, Olivia Samuel, Université de Nanterre

  • Difficultés infantiles et trajectoire de soins, Julie Pagis, CNRS, Aubervilliers

  • La santé des familles : une sociologie des rapports à la santé et à l’expertise médicale des parents de jeunes enfants, Muriel Darmon, CNRS, Paris

  • Activités de temps libre des enfants de 0 à 5,5 ans, Sylvie Octobre, Ministère de la Culture, Paris

  • Fonctionnement des familles en contexte de gémellité : de la naissance aux 4 ans des enfants, Christophe Vayssière, CHU de Toulouse

  • Configurations familiales et alimentation enfantine, Olivia Samuel, Université de Nanterre

  • Poids des variables cognitives et sociales sur la réussite en littératie à 5 ans, 7 ans et 9 ans, Jean Ecalle, Université Lyon 2

Demandes d’accès aux données en 2021

  • Impact du confinement sur la vie familiale selon le type de famille, Nicolas Cauchi-Duval, Université de Strasbourg

  • Les facteurs sociaux, familiaux et scolaires de la réussite en lecture au cours préparatoire, Bertrand Geay, Université de Picardie Jules Verne

  • Les pratiques culturelles, ludiques et affectives des enfants, leurs variations dans le temps et à travers les milieux sociaux, Kevin Diter, ministère de la Culture

  • Recours aux médecines alternatives et rapport ordinaire à l’expertise médicale, Muriel Darmon, CNRS, Paris

  • Utilisation des produits du commerce au cours de la diversification alimentaire, Anne Dupuy, Université de Toulouse Jean Jaurès

  • Conditions de vie et inégalités de santé dans la petite enfance, Yuliya Kazakova, Ined, Aubervilliers

  • Évolution des résultats aux tests entre la moyenne section de maternelle et le CP et différences entre garçons et filles, Jean-Paul Fischer, Université de Lorraine

  • Les soins bucco-dentaires des tout-petits : une socialisation de genre et de classe précoce (SODENT), Christine Hamelin, Université de Versailles – Saint Quentin

  • Les vacances d’été des enfants depuis leur naissance : fréquences et séjour en France ou à l’étranger, Xavier Thierry, Ined, Aubervilliers

  • Inégalités environnementales et de santé : une analyse économique à partir de la cohorte Elfe, Jihad El Naboulsi, Université de Franche-Comté

Data requests in 2020

  • Early socialization at school and long-term effects on school careers, Géraldine Farges, Université de Bourgogne
  • Influence of young children’s health on their parents’ trajectories, Eric Maurin, Ecole d’économie de Paris
  • Early literacy and learning to read: from second-year nursery school to first-year primary school, Jean Ecalle, Université Lyon 2
  • Young children’s cultural and language socialization, Julie Pagis, CNRS, Aubervilliers
  • Living arrangements, child support payments and parental relations after separation, Bruno Jeandidier, Université de Lorraine
  • Family transformations and maintaining paternal involvement over time, Renaud Orain, Université Paris 1

Data requests in 2019

New parents: childrearing representations and practices, Jérôme Camus, Tours University

Study of breastfeeding based on a combined qualitative and quantitative approach, Claire Kersuzan, Bordeaux University

Children’s learning in the second year of nursery school, Jean-Paul Fisher, Lorraine University

Social inequalities and child development: an international comparison (DICE six-country project), Lidia Panico, INED, Paris

Influence of sibling characteristics (age, sex) on cognitive development, Hugo Peyre, LSCP/ENS, Paris

Les compétences en lecture en moyenne section de maternelle, Xavier Thierry, Ined, Paris

Premières inscriptions aux activités culturelles et temps d’écran à la maison, Sylvie Octobre, Ministère de la Culture, Paris

Marché du travail et maternité : de la grossesse aux deux ans de l’enfant, Carine Milcent, CNRS, Ecole d’économie de Paris

Instabilité professionnelle des parents et développement précoce de l’enfant, Lidia Panico, Ined, Paris

Styles éducatifs et rapports au corps, au langage et aux émotions des enfants de 3 ans et demi, Julie Pagis, CNRS, Iris, Aubervilliers

Différenciations sociales du développement de l’enfant de la naissance à l’entrée à l’école, Bertrand Geay, Université de Picardie

Data requests in 2018

Grandparenthood, childcare arrangements, and early years development, Ariane Pailhé, INED, Paris

Childrearing practices and child development between 0 and 2 years, Bertrand Geay, Picardy University

Employment and family living conditions, Ariane Pailhé, INED, Paris

Effects of paternity leave on division of household and parenting tasks from 2 months to 2 years, Ariane Pailhé, INED, Paris

First child: from conception to birth, expectations and projection, Jérôme Camus, Tours University

Agreement within the couple and division of tasks: a game of two halves, Nicolas Cauchi-Duval, Strasbourg University

Family situations and how they change in early childhood, Didier Breton, Strasbourg University

Life courses between 0 and 3 years: trajectories of childcare arrangements and socialization, Carole Brugeilles, Nanterre University

The Elfe children’s siblings, Tatiana Eremenko, National Distance Education University (UNED), Spain

Language skills and early media practices, Sylvie Octobre, Ministry of Culture, Paris

Residential mobility and motivation of parents who move to the town or countryside, Xavier Thierry, INED, Paris

Data requests in 2017

Social inequalities in psychomotor development - Sébastien Grobon, INSEE/INED, Paris

Effects of migration selectivity on the health of immigrants’ children - Mathieu Ichou, INED, Paris

Data requests in 2013-2016

Work and family life balance, parenthood norms versus institutions - Fabienne Berton, CNAM-CNRS, Paris

Social determinants of parental behaviour in maternity units - Bertrand Geay, University of Picardy Jules Verne, Amiens

Family situation and living conditions at childbirth - Didier Breton, University of Strasbourg

Young children’s living conditions - Lidia Panico, INED, Paris

Grandparents’ relationships with their grandchildren - Laurent Nowik, François Rabelais University, Tours

Role of social, family and cultural environment in the construction of sexual identities from childhood - Olivia Samuel, University of Versailles-Saint Quentin en Yvelines

Analysis of children’s activities and interactions with parents - Elise de La Rochebrochard, INED, Paris

The effects of pregnancy on couples’ relationships - Nicolas Cauchi-Duval, University of Strasbourg

Children’s housing conditions in their first year of life - Claudine Pirus, INED, Paris

Children of migrant-origin families - Tatiana Eremenko, INED, Paris

Maternity leave in France and the United States - Marieke Heers, INED, Paris

Maternity leave, task sharing and family wellbeing - Lidia Panico, INED, Paris

Tangible, cultural and symbolic aspects of the early formation of cultural capital - Sylvie Octobre, Ministry of Culture and Communication, Paris

Parents’ social integration and their children’s development: impact of affiliations, neighbourly relations, and sociability of mothers and fathers - Bertrand Geay, University of Picardy Jules Verne, Amiens

Childcare arrangements and parenting in single-parent migrant families - Xavier Thierry, INED, Paris

Children’s relationships with a nonresident fathers - Ariane Pailhé, INED, Paris

Childcare arrangements for young children: relations between families and early childhood professionals - Fabienne Berton, CNAM-CNRS, Paris

Choosing a double firstname for a child - Olivia Samuel, University of Versailles-Saint Quentin en Yvelines

Plus d'informations

The European regulation on data protection and privacy (GDPR) guarantees individuals a right to information about how collected data are utilized and by whom. All these research projects based on Elfe cohort data were approved by Elfe’s data access committee (CADE), made up of representatives of the project team and associated researchers. CADE’s role is to check the eligibility of the projects that are submitted, looking particularly closely at how far they match the Elfe cohort’s research goals, their feasibility, the risk of persons being identified, and the relevance of the requested data to each project’s specific objectives. Individuals who do not wish to take part in one of the research projects currently underway (i.e. approved since January1st) can exercise their right to withdraw by writing to Marie-Aline Charles, either by post (Elfe - Ined, 9 cours des Humanités, CS 50004, 93322 Aubervilliers Cedex) or by email (communaute @ elfe-france.fr).