School surveys

Groundbreaking research on children’s learning

The Elfe study’s school surveys are intended to provide a comprehensive overview of children’s learning, looking at the interactions between socialization within the family and at school. They are conducted in the classroom, where teachers are asked to give the children exercises to do. A first survey conducted among preschoolers in their middle year of nursery school in 2016 was followed by a second survey 2 years later, when the children had moved up to primary school. This allowed us to collect information about their learning and pinpoint the changes that take place between the ages of 4 5 years and 6 7 years in language and numbers.

Research goals

This is France’s first nationwide study to track children’s socialization, development and learning from birth and across their schooling. The originality of the Elfe birth cohort lies in the use of classroom exercises designed by researchers (research hypotheses).

The study focuses on key aspects of the children’s progress through school, including possible learning difficulties, academic performance, and subject and career choices. The information we collect about the Elfe children’s schooling will enrich all the data we have already gathered from their families on social environment, childcare arrangements, childrearing and cultural practices, leisure and cultural practices, and the children’s health and development since birth. Researchers examining children’s learning will therefore also be able to consider what goes on before and alongside school. This will inform the debate among the authorities and education professionals on topics such as the role of childcare facilities for young children, the impact of family blending, the effects of schooling on child development, and academic inequality.

Les étapes de l'enquête école

Deux premières enquêtes (2016 et 2018), menées en collaboration avec les enseignant(e)s de maternelle et de CP, ont permis de recueillir des informations sur les apprentissages des enfants. Afin de poursuivre cette recherche inédite sur la scolarité des enfants, une troisième opération a été menée en 2020 dans les classes de CM, initialement prévue en CE2, l'enquête s'est finalement déroulée en automne 2020. Pour la première fois, les enfants de la cohorte Epipage2 (enfants nés prématurément en 2011) ont rejoint ceux de la cohorte Elfe et ont participé à la même enquête.

Dans le contexte de l’épidémie, l’enquête va aussi permettre d’établir un diagnostic inédit des apprentissages scolaires des enfants. L’enquête en CM1 arrive juste après le recueil des données d’un questionnaire renseigné par les familles Elfe et Epipage2 lors du confinement. Croiser les résultats de ces deux enquêtes avec les données sur le mode de vie et l’environnement des enfants, permettra aux chercheur·e·s d’analyser plus finement les effets du confinement sur les apprentissages scolaires.

Participation et droits des enseignant(e)s

Les enseignant(e)s sollicité(e)s par les familles sont invité(e)s à remplir un mini-questionnaire sur l’élève, sur lui même (expérience d’enseignement à ce niveau de classe, matériel pédagogique utilisé) et faire réaliser quelques exercices sur les apprentissages en français et mathématiques.

L’enseignant(e) est libre et volontaire dans la démarche de participation à l’enquête école. Le traitement de ses données à caractère personnel dans le cadre de l’étude sont conformes aux dispositions de la loi n°78-17 relative à l’informatique, aux fichiers et aux libertés, et au Règlement général sur la protection des données (Règlement (UE) 2016/679.

Pour plus d'informations

Retour d’expérience d’une enseignante sur la première enquête réalisée en maternelle

Audrey Barbar, enseignante à l’école maternelle Jean Mermoz (Savigny-sur-Orge) fait part de son expérience lors de l'enquête réalisée en maternelle à l'occasion de la Webconférence 2017